Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

måndag 1 februari 2010

"Hot" om mera snö...

Vaknade imorse av att det var ovanligt kallt.
Nog för att det har varit rätt så kylslaget i huset om mornarna nu ett bra tag, men detta...
Huttrade mig upp och in i badrummet - där det var VARMT...
????

Hmmm, inte lätt att tänka så där direkt på morgonkvisten, men poletten trillade ner efter en liten stund.
Cirkulationspumpen!!!
Ja, så var det! Men pannan och tanken hade ju värme kvar, så det var bara att knacka igång den tjuriga grejan och sätta fyr i pannan så blev det snart relativt varmt här. (När det gäller värme så här års ÄR allt relativt i detta huset!!!)
Det är inte så kallt ute som väl är och då funkar ju pannan någorlunda...

Efter frukost och lite funderande (har tänkt MYCKET idag, he, he) insåg jag att låneböckerna nog ville tillbaka till bibblan. Och så behövde jag lite hundmat och lite till mig också för den delen.

Alltså ut till bilen och kasa ner till Dalum. Fort gick det inte!!!
På bibblan fanns det mycket bra på "snurran" (gillar den skarpt, slipper kuta runt bland hyllorna och leta!)
Komiskt blev det när en bok liksom "hoppade" ner. Den heter "Skuggbiblioteket" av Mikkel Brikegaard, och på framsidan står "En vacker bok om att ha ett passionerat förhållande till böcker och läsning"
 Gissa om E garvade....

Så till Timmele och inhandla det nödigaste och sen hem i långsamt tempo... Mötte flera stycken mycket långsamtgående fordon. Det var alltså inte bara jag som tyckte det var lite äckligt att köra idag!

Hem till hundar som ville ut och kaffe som (jodå, alldeles så var det) ville drickas.
Och lite mer funderande...
(lite ängslig för att jag ska ha överansträngt hjärncellen idag)

Men nu är det beställt!!!
Nalles födelsedagspresent...

(bilden hämtad från Börjes internetbutik)
Ett täcke med fleece inuti och vattenavvisande tyg utanpå!
Från Börjes i Tingsryd. Och inga luvor eller andra krusiduller på. Borde passa en sån där liten tuff kille som Nalle!
Hoppas det kommer snabbt som sjutton!
För att gå med en hund som visserligen gillar snö, men får ont när han blir kall är ingen höjdare!

Och på radion börjar "klass hitochdit" varningar hagla igen...
Två decimeter snö påstås ska vräka ner över stackars oss...
Jisses, vad jag är TRÖTT på detta!
Kan ta det att det ligger snö här, men det behöver väl för fasen inte komma mer nu när jag äntligen har skottat undan så det går att komma fram här?!

Ska försöka få med mig herrarna hund till postlådan.
Innan det kommer mer snö...
Så vi slipper "plumsa" idag åtminstone... 
Vi kan ju faktiskt gå i "Missilen-spåren".
På rad får vi gå då!
Men så brukar det ju se ut; fast inte "Tripp, Trapp, Trull" utan snarare "Trapp, Tripp, Trull" om ni förstår hur jag menar Mouth At Side
Vissa har ju mer bråttom än andra, så att säga!

5 kommentarer:

  1. Ja ta det lugn på vägarna, inte kul, höll på att sätta mig i dag då vi skulle nerför en liten backe,då inser man hur ickerörlig man nu för tiden, he, he.
    Hoppas täcket passar o han gillar det. Idag satte jag på ett nytt täcke på Jazper, med ben, han har ju så spinkiga ben, inte mycket päls är det på dem heller. Han gick lika säpnstigt som matte, alltså hasade sig fram o såg allmänt obekväm ut. Men när han kom på att han kunde hoppa i snödrivorna utan att bli kall om "skånkarna", ja då accepterades det:-)
    Ja visst är man trött på snön, om det nu ska komma mer så borde det undvika lägga sig på de redan uppskottade gångarna, någon jäkla ordning får det väl vara.
    Ha det så bra, skickar en kaminvarm kram till er alla./Mia.

    SvaraRadera
  2. Det er bedre å være forsiktig og på den sikre siden .. :o)

    Blir bra med nytt hundedekken tror jeg ..

    Snøen er jeg også sååå lei av - men må nok fortsatt holde ut en-to måneder før våren kan forventes ..

    SvaraRadera
  3. Ja, täcke till hunden är bra, vi har ett reflextäcke som är vattenavstötande och med fleece på insidan, väldigt bra på kvällspromenaderna i mörkret!

    Kyla och halka usch! Nu får det bli mildväder snart!

    Kram Caroline

    SvaraRadera
  4. Hej hopp....
    Jag har oxå varit ute & halkat idag. Var lite rädd att inte komma ut (vi fick drygt 10cm ytterligare igår & inatt) Men jag var tvungen då min lilla skulle till Stkh. Hon blev utvald av skolan att delta i deras natur/matte internat i 3 dagar. Lite stolt blir man som mamma att hon blivit så duktig!!!!
    Hon har dessutom aldrig varit norr om Kolmården så bara det såg hon frammot.
    Men åter till snön ut kom vi, men när jag kom hem hade det skottats en jättevall där jag skall in suck. Där fastnade jag å det är en back med is så det blev svår för de som skulle förbi. Jag är så trött på att de som plogar inte fattar att det inte går att köra över en kant som är typ 35-40 cm hög man fastnar & det är likadant varje gång. Men jag fick fram skyffeln å fixa ett spår in, med följd att nacke/armar & huvet värker. Säger som du det räcker med snö nu & kyla oxå kan hålla sig runt 2-3 grader kallt är NOG.
    Vilket fint täcke den lille mannen får hoppas den kommer snart, så att inte snön hinner smälta ;D
    Hoppas du har det bra trots kyla å vitt skit från himlen.
    Varma kramar från mig.

    Anniqua

    SvaraRadera
  5. Mia; Vi får nog starta "Kurser för HUR snö bör snöa ner om det nu ska vara nödvändigt"... Håller fullständigt med om att uppskottade gångar måste få vara ifred för mer snö! Blir fullständigt jättefrustrerad när jag väl har skottat upp och kommer ut en timme senare och det ligger NY SNÖ på mina mödosamt skottade gångar.

    Nalle har kraftiga taxben, så jag hoppas att det räcker med täcket... Fick mail om att det är på väg, så vi har det nog här denna veckan :-). Sen börjar kampen, he, he!

    En jättekram till dig och djuren!!!

    ****************************

    Torilpia; Tror jag överdriver försiktigheten en aning... Folk som kommer körande bakom mig blir lite lätt stressade, tror jag.
    Men jag har inte råd att lägga någon bil i diket och klarar mig ju inte utan den heller... Så jag är nog försiktig i överkant!

    Visst verkar en månad jättelångt när man bara vill ha vår?!
    Bara snön försvinner och det blir barmark igen! Och en eller annan tussilago ;-)!

    Kramen till dig!!!

    *******************************

    Caroline; Jo, jag tror det blir riktigt bra! Träffade en tjej som föder upp såna här kortbenta vovvar och hon trodde att haltandet försvinner om han håller sig varm. För han haltar ju aldrig inomhus eller när det är varmt ute. Och lever rullan och hoppar och skuttar gör han ju. I förgår var han halvägs uppe på diskbänken... *suckar*. Fast det var nog mest för att impa på min dotter som var på besök :-)!

    Kramen och var rädd om dig i kylan!

    *****************************

    Anniqua; Då förstår jag att du är jättestolt! Det är så roligt när barnen lyckas med något (även om det "bara" är att få godkänt i något ämne dom har sällsynt svårt för. Eller kanske mer då?)
    Gratulerar dottern din alldeles jättemycket!!!!

    Snöskottning är ingentingen för onda ryggar och nackar!!! Borde totalförbjudas!!! Var rädd om dig, vännen!

    Täcket blir nog bra när det regnar också, så det lär nog komma till nytta! Men det är redan på väg, så det bör komma denna veckan! Ska bli (hmmm) intressant att se hur jag kommer att se ut efter att ha tvingat det stackars djuret att ta på sig denna skapelse...
    Kanske bäst att åka ner och ta en stelkrampsspruta innan man ger sig på det hela? Äh, tror inte att han hugger. Han är faktiskt väldigt snäll även om han är bestämd till sin natur (ett annat uttryck för fullständigt obildbar)...

    Jättekram till dig!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!