Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

lördag 9 februari 2008

Sportlovet...

...har inletts med att sonen (alldeles frivilligt!) städar sitt rum! Kan bero på att en kompis eventuellt dyker upp imorgon, och det såg faktiskt alldeles för j-ligt ut. Dammigt och filmer och papper och... Ja, ja där har han sysselsättning ett tag och jag får lov att ha mitt modem för mig!

Är fortfarande snuvig och hostig och febrig, men börjar "poppa upp" igen. Så pass att jag blev helt tvärförbannad när jag hörde nyheterna idag... Några politiker (vilka annars?) har föreslagit att ungar som skolkar ska kunna tvångshämtas till skolan. Visst är det viktigt att barn inte skolkar, men därifrån till tvångshämtning är steget rätt långt. Det vore kanske på sin plats att ta reda på varför det skolkas så mycket i den svenska skolan? Om det nu görs så... Jämför med sjukförsäkringen...
Vissa saker kanske inte fungerar så väl som skolverket vill påstå att det gör.

Har haft svårt med en av mina söner som bara vägrade att gå till skolan på högstadiet. Inte tror jag att han hade varit hjälpt med att bli hämtad och förnedrad. För det fanns, i hans fall som i många andras, en anledning till att han blåvägrade att åka iväg. Han blev ganska häftigt mobbad och kände sig fruktansvärt utanför.Han hade ont i magen och huvudvärk för jämnan (som släppte så fort skolskjutsen hade gått; då var "faran över") Till slut hamnade han i en gäng som inte var bra alls för honom, men det var ju dom enda som lät honom "vara med". Hade varit bra om skolan hade tagit oss på allvar och hjälpt honom att känna sig delaktig i klassen. Men trots att jag hade täta kontakter och verkligen försökte att få skolledningen att förstå vad som var på gång, hände absolut ingenting. Visst - det finns säkert många anledningar till skolkandet, men när ingen lyssnar på vare sig elever eller föräldrar utan bara ropar "tvångshämtning" - då blir jag SUR!

Och så det här med anhöriginvandringen... Börjar det inte bli dags att sätta stopp för all skit dom hittar på? Nog är det rent märkligt att det ska slås på dom som redan har det jävligt??? Men det är klart; om man sparkar på dom som redan ligger behöver man inte lyfta fötterna så högt. Ingår förmodligen i vad som kan kallas "arbetsbesparande åtgärd". Fy sjutton så lågt!!!

För att kurera mig har jag lyssnat på Py Bäckmans cd "När mörkret faller". Särskilt det första spåret "Oh, mamma"... Texten finns på hemsidan; http://pybackman.se. En mycket tankeväckande text. Och så sann!!! Och fy, vad jag saknar mamman när jag är sjuk! Finns liksom ingen som kan "tycka synd om" som hon gjorde... Och ibland behöver man det också! Någon gång då och då!

Har försökt att ligga och vila ett par gånger om dagen (alltid skönt att ha något legitimt skäl att lata sig *S*), men då har den där förbaskade Herman-katten hållit på med helt galna grejer. Hittade den förhoppningsfulle unge mannen högst upp på bokhyllan i TV-rummet. Hade väl i och för sig inte gjort så mycket om jag inte hade haft min fina porslinsljusstake där (på ett säkert ställe; trodde jag). Tur att man är utrustad med god hörsel och en rejäl portion misstänksamhet mot katters framfart. Fick tag i honom i sista sekunden, men jag tror att han har gett upp tanken på att hoppa upp dit fler gånger. Fast attan, vad långsint han kan vara! Han blängde på mig hela kvällen igår. Men idag är det bra igen :-). Mutade honom med filmjölk imorse. Han är ju min lille älsklingskisse (ibland).

Lite jobbigt är väl att vår kanin LilleSkutt, mår dåligt. Han är gammal och trött, så det är ju inget annat att vänta sig, men ändå... Men vi har fått ha honom i snart nio år, och han är så tacksam att ha att göra med. Har ju haft så många djur under årens lopp, så man borde väl vara "van" vid naturens gång vid detta laget. Men det är lika jobbigt varje gång. Och man älskar ju allihop, vare sig det är fågel, kanin, katt eller hund (eller fisk, för den delen). Och dom där små hamstrarna dottern hade... Fast Allan hamster är jag sur på än; den lille rackaren rymde och gnagde sönder min fina kappa. Marsvin har också ingått i vårt lilla zoo. Ja, när man börjar tänka på det är det ju helt galet! Fast givande!!! Tycker jag...

Ska ta och "packa" mina jackfickor med näsdukar och knalla ut en stund (i sakta mak) med Uffe Hund. Kanske rent av gå och tända i pannan... Det har jag helt enkelt glömt idag, men nu börjar det kännas lite småkallt här. Skulle tro att sonen inte vill ha det så varmt när han river omkring i skräpet i sin kupé :-).
Det ser ut att vara lite,lite sol ute; det är i alla fall relativt ljust. Märkvärdig vinter i år! Just nu är det ju nästan vårlikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!