Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

lördag 1 augusti 2009

Är fortfarande...

... alldeles överväldigad av detta med att det blir nytt tillskott i familjen.

Pratade med min pappa, som var väldans uppåt och tyckte att det kändes väldigt bra att veta att släkten liksom lever vidare...

Vet inte riktigt om det är precis såna tankar jag har haft...
Har väl snarare funderat på att "Stor-M" och T faktiskt är över trettio båda två och att det inte blir lättare att få barn med åren.
Säger hon som var nitton när "Stor-M" föddes...
Kanske inte så smart det heller...
Stackarn, vilken liten "försökskanin" han har varit.
Konstigt att han är som han är!

*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*


Andra funderingar jag har haft idag är hur fasen jag ska kunna få ihop till mat och andra förnödenheter till den nittonde när pensionen trillar in...

Räknar och räknar och det blir lika illa varje gång ... Ungefär en hundring kvar på kontot och femtio kronor i småpengar i börsen... SUCK!!! På något sätt inbillar jag mig nog att jag har räknat fel åt rätt håll, om ni förstår hur jag menar (begriper knappt själv i och för sig...).

Kollar frysen, kollar kylen, gluttar i skafferiet...
Finns det möjligen så att man kan klara nästan tre veckor på det som redan är här hemma?
Men jag misstänker att det inte går...
Och vad gör jag då???

Och det är i detta läget man förbannar sin situation.
Jo, jag är fullt medveten om att jag hade kunnat vara en av alla dom som har blivit arbetslösa nu sista tiden.
Troligen hade det väl varit så...
Men OM jag hade kunnat jobba alla år jag har varit sjukpensionär så borde jag ju i rimlighetens namn ha klivit lite högre upp på löneskalan.
Som det är nu har jag sjukpension, alltså ungefär 80% (tror jag, kan vara mindre), av en halvtidslön.
För det var så mycket jag jobbade då.
Och inte hade jag jobbat mer än ett par år, så jag var ju fortfarande väldans lågavlönad.

Kontorister står inte så högt i kurs, för övrigt...
Man kan ju fråga sig varför, men det är ju mest kvinnor som jobbar som kontorister, sjuvårdsbiträden osv. Och av någon outgrundlig anledning tycks ju detta faktum vara fullt tillräckligt för att lönenivån ska vara i botten.

När ska det komma till den punkten att vi anser att ALLA har lika värde, både på arbetsmarknaden och i alla andra livssituationer???
För det har vi väl?
Lika stort människovärde.

Eller är det så illa så att arbetslösa, sjukskrivna och sjukpensionärer inte har nåt människovärde???

Hemska tanke!!!

Känner en hel del folk i dessa kategorier; roliga, smarta, trevliga och omtänksamma människor som har drabbats av sjukdom och arbetsbrist.
Och inte kan jag tänka mig att dom är mindre värda än dom som är friska och har ett arbete...

För detta med sjukdom och arbetslöshet drabbar ju helt urskillningslöst.
Det går liksom inte att försäkra sig mot sådant.
Något som folk i "ledande befattningar" kanske borde ha i åtanke...
Det kan ju drabba dom också...

*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*


Nu tror jag att jag ska ta en tur i skogen med hundarna...
Man tänker så bra medan man går!
Kanske skulle ta med en liten burk och plocka lite skogshallon.
Gratis efterrätt är inte fel!!!
Och gott är det också!
Bara inte Uffe käkar upp dom för mig igen.
Han är galen i hallon, den banditen ...


Får väl utgå från att mamma visste vad hon pratade om när hon påstod att;
Allt löser sig till det bästa!!!
Mammor brukar ju ha rätt! Åtminstone min mamma !


Hoppas jag!!!


Ha en riktigt fin lördagseftermiddag och kväll!



5 kommentarer:

  1. Jisses, vännen...blir så ledsen när jag läser hur tufft du har det med pengar...
    Som jag sagt tidigare...önskar jag hade ett trollspö!
    Jag hade nog vevat det ett par varv över både mej själv och några till om jag visste att det skulle funka...
    Håller mina tummar för att det ordnar sej!
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  2. http://jossan-gottblandat.blogspot.com/
    tönkte passa på att prova när man har tid.
    vilket blir runt denna tiden på dygnet.
    somnar oftast när jag ska natta lillan.
    kram på dig

    SvaraRadera
  3. Jenny; Jag tror nog att mamman håller sin lilla hand över mig, för pappa ringde och sa att på måndag sätter han in en liten slant... Och djuren har ju sitt hemma (och det är ju liksom huvudsaken...).

    Men det blir ett par tuffa år, det blir det.

    K´s man brukade säga att "Allt går utom nyfödda barn" och det uttrycket har jag bestämt mig för att sno rakt av... Med det och mammas "Allt löser sig till det bästa" KAN det inte gå fel :-)!!!

    Men nog blir man "lite" stressad av denna jakt på pengar.
    Undra på att folk mår dåligt!!! För jag vet att jag inte är ensam om att ha det så här...

    Det hjälper lite att skriva av sig och att veta att man har vänner som tänker på en.
    Vänner är ju alltid livsviktiga! Hur sjutton skulle man klara sig utan dom???

    Tänk vilken tur att jag började med bloggeriet! För det är alldeles fantastiskt så många snälla och trevliga människor man får kontakt med på detta viset...
    Och söstrar som bara dyker upp så där hux flux ;-)!!!

    Kramen, bästaste söstra mi!!!

    **************************************
    Jossan; Välkommen till bloggosfären, stumpan!!!
    Ska bli jättespännande att läsa hos dig!
    Vi rings väl imorgon? Så syns vi i veckan...

    Kramen, goa svärdotter!!!

    SvaraRadera
  4. ja jag ska oxå hålla tummarna att det löser sej till det bästa ,vet mycket väl hur det e att vända på varenda enkrona o koka soppa på en spik...men det e väl bra att nån kan det ,får man tänka ibland...dessa son´m aldrig behövt göra nåt sånt hade nog inte fixat det lika bra som vi ,tänker jag ibland!! Grattis till nya bebben!! kram kram =)

    SvaraRadera
  5. Pixi; Tror inte att dom där "som bestämmer" hade haft skuggan av en chans att klara sig på vad flertalet sjukpensionärer får överleva på... Ibland är det tur att man inte har så höga krav på "hur det ska vara".

    Och detta med nya bebisen är fortfarande alldeles omtumlande! Hoppas att allt går bra; den babyn är efterlängtad!!! Snacka om bra start i livet :-)!

    Kram tebax och var rädd om sig!!!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!