Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

tisdag 25 augusti 2009

Utflykten igår...

... var värd vartenda "AJ" och "OJ" och intag av diverse
migrän- och värktabletter idag!!!

TACK fd granne K! Du är bara så jättebäst!

God mat, trevligt sällskap, lite vilsen utflykt på okända vägar i stora staden Jönköping. Kul att få se lite man aldrig har sett förut!
Var trött men nöjd när jag kom hem...

Sonen fick ta ut hundarna på promenad precis när jag hade "landat".
Det var nog inte så smart...
Nalle gick praktiskt taget baklänges och envisades med att sätta sig och vägra gå.
Han må vara liten, Nalle, men bestämmer han sig för att inte gå,
då gör han inte det heller.
Han är inte terrier för intet, han!
(Får väl medge att jag var lite mallig för att han hellre ville vara hos mig ...)

Och tänka sig; jag kom ihåg att köpa mina efterlängtade hyllor "Fabian" till det facila priset av fyrtionio kronor styck... Nu ska dom bara komma på plats också.
Köpte också ett par blomster till korgen jämte TVn. Har lyckats mörda den växten som stod där... Skäms !!!

Hade ett presentkort på Coop, som jag har fått för att jag snällt har svarat på konstiga oponionsundersökningar. Passade på att köpa såna där "bra-att-ha"-livsmedel... Dvs knäckebröd, tortillas, kryddmix, kex med havssalt (!) och så en ask med godisar att inmundiga vid behov... Inte så bra det där sista, kanske, med tanke på omfånget av lilla maggen, men ibland kan man behöva lite gottisar också!

I kväll kanske är en sån där "behöver-avgjort-lite-godis-tröst"...
Har nämligen skjutsat sonen till bussen.
Han ska tillbringa lite tid med storebror i Falköping och på torsdag har han tid på socialkontoret i Trollhättan...

Han är nämligen helt utan bostad.
Husvagnen han bodde i står för närvarande i Linköping. Meningen var väl att han skulle få disponera den nu i höst också, men så blev det inte.
Och utan arbete är han ju också, han som många andra ungdomar...
Söker jobb och lägenhet som en tok, men utan erfarenhet och betyg är det svårt att komma någonstans. Och lägenhet utan att ha inkomst är ju "rätt" kört det med...

Och jag har ju inte så att jag kan försörja honom också...
Kan ju knappt försörja mig själv en gång...
(Närmare sanningen är väl att jag inte kan försörja mig själv. Utan lever på "allmosor" från min pappa och barnen)
Antar att man räknas till dom där som borde utplånas från jordens yta
(åtminstone i moderaternas Sverige) ...

Det känns så orättvist att man inte ska kunna ha sina barn boendes hemma bara för att man är fattig och piskad att ha bostadstillägg.
För i och med att jag har det förväntas att sonen ska betala halva hyran och jag skulle då få bostadstillägget beräknat bara på halva hyran.
Och när jag då dessutom bor mitt i skogen och sonen inte har varken körkort eller bil blir det hela ännu knepigare.
För inte fasen finns det allmänna kommunikationer här inte!

För jag har ju liksom inte fått min sjukpension för att jag är frisk.
Det finns anledning till att jag inte kan arbeta (fast jag VILL!!!).
Och att jag då skulle sitta och skjutsa sonen vid alla möjliga tider till arbetsförmedling och annat är ju helt ogenomförbart.
Har ju migrän och "sketaont" lite nu och då och jag vågar banne mig inte ta på mig att lova att köra och passa tider för jämnan...
Det var ett litet h-vete att komma iväg idag, bara...

Men nu gäller det att hålla tummar och tår för att det ska gå bra med samtalet hos dom där "sociala människorna" på torsdag.
Har sagt till sonen att bara försöka förklara hur det verkligen ÄR. För han har ta mig fasen ingenting att skämmas för.
Fast jag tror att han tycker att det är alldeles vansinnigt "skämmigt" att behöva gå dit...
Och inte för att jag inte förstår honom, men ibland får man ju göra sånt man inte tycker om också...
Kan meddela att det är jäkligt skämmigt att inte ha pengar till mat och när man inser att det är så här det kommer att vara ett par år blir man ju alldeles illamående...

Och fy attan vilket gnöligt inlägg det blev av det här då...
Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig det hela.
Men det går så bra att läsa det man vill och resten kan man hoppa över helt enkelt...
Blir liksom lite upprörd när jag börjar fundera på det här ekonomiska...
Och detta med ungdomsarbetslöshet och hur samhället behandlar dom som faktiskt ska ta över efter oss.
Vilken inställning kommer dom att ha i framtiden när dom blir så förb....t illa bemötta nu?

Nä, nu är det nog bäst att jag lägger ner det här för dagen!
Man bör inte vara för "till sig i trasorna" när man ska sitta och skriva...
Tänker liksom lite snabbare än fingrarna hinner med och det blir en aning besvärligt med stavningen och grammatiken...
Och inte är det bra att bli så uppbragt.
Kan nog vara stressframkallande, kan jag tänka mig...

Nu väntar disken och sista hundpromenaden.

Ha det gott!!!



4 kommentarer:

  1. Jösses säger jag! Vilket tråkigt virrvarr....ja det är så man undrar hur det ska för alla människor, sjukskrivna alla arbetslösa...undrar när regeringen ska presentera sin plan för detta enorma arbete. Jag kan bara hoppas att konjunturen vänder ganska snart så det börjar ordna upp sig för folk!
    Trevligt att ni fick ha en heldag i den fina staden :)
    Kram på sej!

    SvaraRadera
  2. Hugan; Misstänker att det inte finns någon plan... Tyvärr...
    Verkar mer av "genomföra massor av förändringar utan att ge sig tid att göra konsekvensanalyser". Och visserligen är konsekvensanalyser kanske lite tråkiga, men det är nog en nödvändighet om det ska bli något klokt gjort.

    Men visst är Jönköping en trevlig stad. Nu fick jag ju en tur i virrvarret av gator. Var ganska tacksam när K konstaterade att "här har jag varit förut" och insåg att vi nog skulle hamna på rv 40 och komma hem igen :-).
    Min uppfattning om själva stan är alltså; virrigt men ganska trevligt. Gator och rondeller och allmänt snurrigt. Tur att jag inte bor där, för jag skulle aldrig hitta hem :-)!!!

    Kramen till dig!!!

    SvaraRadera
  3. Ja, inte är det lätt med alla "kringelikrokar"....
    "Livets stig", eller vad ska man kalla det?
    Och när man tvunget ska gå i koppel på Reinfeldts krokiga stig, så blir man TRÖTT!!!
    Skulle vilja se honom som "bandhund" ett par veckor!!!!
    *Tvi vale, säjer jag och spottar så det stänker!!*
    Har en massa till som jag skulle kunna kränga ur mej ang. detta, men jag "lägger band på mej"...

    Roligt i alla fall att du hittade dina hyllor! Och billigt var det ju faktiskt!
    Fast nog skulle man önska att dom satte upp sej också?? Hihi!
    Men nu har du ju dom hemma i alla fall, och kanske dom flyr upp på väggen alldeles själv om du drar en liten trollformel för dom?
    Prova!!

    Och Nalle....han eju bara för cool!
    Envisare än envisast!
    Och matte-kär!
    (visst e det gott??)

    Ta nu hand om dej på bästa sätt och lycka till med "hylluppsätteriet"!
    Kramisar! //jENNY

    SvaraRadera
  4. Jenny; Väntar och väntar på att hyllorna ska sätta sig där dom ska vara, men det verkar rätt kört...
    Nåja, jag SKA... Så småningom... Kanske...

    (Tog bort en lång harang om "blårockarna"... Jag blir så jä..a för.....d, så jag inser att det inte är lämpligt att skriva här...)

    Den coole Nalle och UffeHund ska få "hjälpa till" med hyllorna. Eller rättare sagt; jag vill att dom ska vara någon annanstans, men si DET kommer dom inte att vara, så det är lika bra att inse faktum: dom "hjälper till"...
    Stackars mig!!!

    Kramen till dig och resten av gänget :-)!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!