Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

onsdag 18 mars 2009

I mitt pannrum har jag en radio.
För tillfället inställd på P1 (roligt att lyssna på medan man kånkar ved).
Av någon anledning knäppte jag igång nämnda radio medan jag tände i pannan.

Klockan var tio i sju och då sänds ett program som heter "Tankar för dagen".
Idag var det en präst som pratade om humor.
Kunde ju ha varit rätt torrt och tråkigt, MEN det var det minsann inte alls!
Fick absolut något att fundera över...

För nog talar vi om för våra barn och ungdomar att det är helt förkastligt att mobba andra?!
Samtidigt som vi sitter och glor på ren förnedringsTV och gapflabbar åt folk som faktiskt blir grovt kränkta.
Är verkligen skadeglädje den enda sanna glädjen?

Ja, det är något att fundera över, det!

11 kommentarer:

  1. Mycket kloka och tänkvärda ord!Såg ett program häromkvällen på tv och det handlade om humor..det gick ut på att provocera folk...
    man kan ju fundera vilka program dom sänder..tänk hur många ungdomar som tittar på dom och kanske härmar efter...Ska inte dom vuxna vara föredömen kan man undra.

    Önskar dig en fortsatt fin dag,
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Maria; Det kusliga är att "vuxna" gnäller på "dagens ungdom" och säger att dom är elaka och ouppfostrade. Men vem har uppfostrat dom då??? Med en sån massa dåliga föredömen som kliver omkring och öser ur sig en massa dynga är det inte konstigt att det blir som det blir. Tycker jag!

    Men det är rätt härligt när någon VÅGAR ta upp såna här ämnen i media! En eller annan kanske tänker till!

    Och det skadar banne mig inte!!!

    Ha det gott du också!

    Kramen!!!

    SvaraRadera
  3. Hej igen min vän!Ja den pelargonen är fin,tänk att det finns så många olika sorter av dom!Så bra att du kan vinterförvara dom i ditt garage,i lägenhet så blir det ju för varmt..så jag kan inte göra det.

    Håller helt med dig i det du skriver härovanför,inte konstigt att ungdomarna blir som dom blir!
    Ja det är bra att ämnet tas upp!

    Till sist..blev så jätteglad att din "semmelboll"kommit hem igen,har undrat så hur det gått för henne och hoppats att hon skulle komma hem till dig igen!

    Ps,ska kika in på second hand..klickade på din bild och kom in på en kul sida,blir nog för mig att handla där!=)Hoppas att det inte gör något om jag lånar din lilla bild och länkar till den sidan från min blogg.

    Hade så gott,
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Maria; Nejdå, låna på du ;-)!

    Och nog är människor konstiga? Brukar förklara det för mina djur, att människor är det mest märkliga som finns... Bara tanken att vara elak mot någon bara för att...

    Ska hälsa Selma att det är absolut förbjudet att springa bort sig på det viset :-)! Hon gör ju en massa människor oroliga!
    Men nog är det en jättelättnad att hon har kommit hem...
    Var så skraj så jag vågade inte ens lägga runor ens på "skoj", för att jag var så rädd för att det hade hänt något rikitigt allvarligt.

    Kramen igen :-)!

    SvaraRadera
  5. Klok präst du hade i vedbon, låter det som!
    Kramis, Jenny ((-:

    SvaraRadera
  6. Jenny; Ja, tänka sig att det händer positiva saker till och med i "veboa"! Inte illa :-)!
    Men nog är det ämne som kanske behöver tas upp lite nu och då?!

    Kramelikram!

    SvaraRadera
  7. Mobbningstv har jag inte sett på,då när skiten började tog jag avstånd direkt..

    Fattar inte att någon ens ids se skiten men det är väl för att själva få känna sig bra.

    SvaraRadera
  8. Det var en klok präst!
    han har så rätt...skärpning av oss vuxna!vårkramar!

    SvaraRadera
  9. Präster brukar vara kloka!

    Dock får jag en spontan tanke i mitt huvud, de som ställer upp i TV´s program, visst sker det på egen fri vilja..?

    En del kallar idol för mobbingprogram, det förstår jag inte. Liksom alla andra program så bygger det på egen medverkan, vill man inte vara med längre så är det väl bara att gå ur?

    Däremot att ungar går ihop i grupp och mobbar enskild person för struntsaker som klädsel, hår, i stort sett inget, det är allvarlig mobbing!

    Hur som haver, ha en underbar dag, med eller utan vedpräst!
    Kram på dej!

    SvaraRadera
  10. mammamia; Har alltid haft lite svårt för att se när folk "hackar" på varandra.
    Men många gånger är det väl just för att man känner sig osäker man slår ner på andra?!

    Krameilikramen! Hörs i helgen?

    *********************************

    Vivan; Jodu! Viss skärpning krävs nog! Av oss "allahopa"...
    En början vore kanske att envist hävda att det är fegt att mobba? Till slut kanske det "går in"!

    Vår-och-sol-kramar tillbaka :-)!

    *********************************

    Huga; Jo, jag tror nog att dom ställer upp frivilligt, men att dom kanske inte inser vilka konsekvenserna blir.
    Man kan ju tycka att dom får "skylla sig själva", men samtidigt känns det märkligt att det förekommer program med sådan total utmobbning av folk...
    Är väl lite "vek" och tycker så förfärligt synd om dom som "får på huden", även om dom har gett sig in i det hela frivilligt...

    Och så blir det ju så fel när ungarna ser sånt här i TV och tar efter.
    Och det är väl där föräldrar och andra vuxna måste ta sitt ansvar och förklara skillnaden mellan TV och verklighet...
    Och det tror jag vi är skitdåliga på!

    I övrigt tycker jag att var och en tittar på det den vill och mår bra av!
    Leva och låta leva, du vet ;-)!

    Ha det jättegott i helgen, bästa Huga!

    SvaraRadera
  11. Ja tack kära Uffematten, du har så rätt så!
    Du hann t o m före mej att se din award, grattis till den!
    Och ha nu en riktigt go helg på dej!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!