Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

söndag 19 juli 2009

Har ni hört den förut?

"Regntunga skyar..." osv...
Att det kan finnas så himla mycket regn att hällas över lilla Flårekulla!
Öste ner hela långa förmiddagen, gjorde det.
Och eftersom jag kände att jag inte ville vara ute i det där blöta, bestämde jag mig för att baka lite bröd och bullar (kan vara bra att ha!).

Varpå det givetvis blev, om inte jättefint, så i alla fall uppehållsväder nästan hela eftermiddagen.
Visst är det typiskt?
Där står man alldeles mjölig från topp till tå och känner att det inte är någon idé att gå ut förrän man är färdigbakad...
Och då har det börjat mulna på rejält - igen.




Men min "Lyckliga Lotta" ute på trappen ser rätt nöjd ut fast det regnar och är lite blåsigt.
Tur att det finns "någon" som kan hålla humöret uppe...
Fast Uffe är ju förstås lika glad och i farten som vanligt.
Nalle är mer som jag. Vi gnäller på vädret om det är för varmt, för kallt, för blött, för.... tja, vi är nog en aning kräsna vi ...



Här är i alla fall sista omgången bröd för dagen...
Min dotter är helt galen i denna sorten...
Och hon har semester och lär nog dyka upp här rätt som det är !!!
Det är nån sorts snabbakat fusksurdegsbröd med filmjölk och kummin.
Och det är jättegott med ost på!

Receptet;
50 g jäst
2 dl ljummet vatten
3 tsk salt
5 dl filmjölk
3 msk kummin
12 dl rågsikt
ca 4 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt filmjölk, salt, kummin och rågsikt.
Jäs i 45 minuter och knåda i vetemjölet.
Baka ut och lägg på plåt.

(Jag brukar baka ut till 4 små bröd.)
Och jäs i 20 minuter.
Grädda i 200 graders ugnsvärme i ca 30 minuter om du bakar ut till 4 bröd och ca 45 om du väljer att göra 2 större.

Fast det där med mjölsorter tar jag lite med en klackspark. Här blir det lite Kajsa Varg över det hela; man tager vad man haver!
Lätt hänt att det blir så när man har ett par mil till affären ...
Antagligen är det rätt nyttigt för hjärncellen att få lite extra att göra nån gång ibland, ha, ha!

Och tänka sig; NU ser det ut att vara uppehåll i regneriet, så nu ska vi ut!!!
Och sen misstänker jag att det blir lite värktablettsknaprande, det känns i ryggen att jag har härjat runt idag!
Konstaterar att utan hushållsassistenten hade det inte blivit något bröd alls i detta huset. Det är trots allt smidigt att bara ösa i bunken och trycka på knappen... Knåda själv hade jag nog aldrig klarat!





6 kommentarer:

  1. Tack för omtanken.
    Jag önskar dig en fin vecka.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Duktiga du!
    Här blir ingenting gjort alls!
    Jag bara kelar med en viss katt...(:

    För det är mysigare än att hålla på med "vettigheter"..

    Helga vilodagen, var det!
    Natti! //Kram, Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har inte lyckas komma in på din blogg på länge, har försökt då och då. Men jippi idag gick det, så nu har jag läst fatt.
    Visst är det tur att det finns värktabletter, livet blir lättare en stund.
    Idag har det inte regnat hos mig, fast det blåser. Jag satt ute en stund och läste tidningen men det gick inte så bra. Korsord gillar jag men det blir periodvis. Jag började blogga i mars och det tar lite tid, men kul tycker jag.
    Ha det så bra med dina katter och hundar. Önskar mig en katt, men herrn är allerisk så det blir porslinskatter istället.
    Brödet såg gott ut, kanske man skulle försöka!
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. Bloggullet; Ha en fin vecka du med; utan migrän!
    Kramen!!!

    ***********************

    Jenny; Visst är jag alldeles duktig, he, he... Fast jag medger att jag hellre sitter med lille (store) Mjauritz och myser i ett hörn än bakar så svetten lackar... Men å andra sidan är det rätt gôtt att ha lite i frysen; nu behöver jag ju inte fundera på det på ett tag!

    Kramen söstra mi!

    *************************

    Viola; Hmmm; Mijazz kommer inte heller in på min blogg... Vad sjutton beror det på, tro???

    Tråkigt med allergier! Och jobbigt!

    Pröva du det brödet! Gott och lätt att göra! Alldeles särskilt gott med ost på!!!

    Kramen och var rädd om sig!!!

    SvaraRadera
  5. hihihohoho här har det varit SOLIGT för.... många dar i rad nu!
    men det är nog färdigt med det nu..!
    Men det är väl skönt att få nåt vettigt gjort inomhus! Allt blir minsann eftersatt när det är soligt och varmt där ute....fast det gör mej inget ;)

    Ta nu en värktablett och ta det lite isy!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Huga; Fattar bara inte varför det antingen ösregnar och blåser eller är så in i vassen varmt så att man inte orkar nånting... Var är det där lagom för nånstans, tro???

    Härligt att du har fått lite sol! Har man semester så har man och inte sjutton springer "inne-görat" ifrån en... Det finns nog sjutton kvar till "en annan dag" ;-)!

    Kramen!!!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!