Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

söndag 4 april 2010

Så var dom bara tio...



Det blev en lite ledsam start på påskaftonen här...
Lilla Alma låg död i buren när jag kom och skulle ge fjädringarna frukost.
Anton satt där, och såg väldans förvirrad ut. Flyttade över honom till de andra undulaterna och det verkar gå bra. Gunnar är ju så himla snäll, så han ser nog till att allt går lugnt tillväga. Knut och Gullan får välan finna sig i sakernas tillstånd. Det är bara så!!!

Dottern kom hit på en snabbvisit. Hon hade med sig grillad kyckling och potatissallad och FRÖDINGE OSTKAKA... En är väl patriot!!! (Har bott utanför Frödinge, i en liten by som heter Vrångfall, innan jag flyttade hit).
Och lagom till kaffet kom fd granne K (min familj här!) och hon hade med sig blomma och räkor och skaldjurspate. Om jag är bortskämd??? Vad får ni allt ifrån, ha, ha!

(Och här kan "känsliga" läsare sluta; för nu blir det BARA gnäll!!!)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Det har varit diskuterande om pengar här sista tiden.
Och det gör mig väldigt, väldigt nedstämd.
För jag tror inte att någon, som inte är i min situation, kan förstå hur det är att inte ha egna pengar till mat och sånt där som man MÅSTE ha.
Och jag klarar nog inte riktigt att ta dom här diskussionerna.
Det är svårt när man är så där helt utan allt "försvar". 
Och det ÄR skitjobbigt att alltid bli ifrågasatt.
Så är det det här med bostad.
Jag hittar ju för fasen inget billigare...
Jag VILL INTE bo inne i samhället. Känner att jag inte klarar av det. Är för skör, med all värk och medföljande nedstämdhet och trötthet.
Jag orkar ta mig fasen inte med en massa människor hela dagarna. Är ju helt slut av att ha besök i några timmar. Men det är ju ingen som SER mig då. För då är jag ensam...
Och fy fasen så gnälligt det blev - igen...
Inte första gången. Och förmodligen inte sista heller...
Men det är skönt att sätta ord på känslorna som far igenom en!

Det är ingen som vet om någon liten stuga i skogens djup som är till uthyrning för en MYCKET billig penning?
Nä, trodde väl inte det. SUCK!!!
Någon dum miljonär som vill satsa pengar på välgörande ändamål, då?
Som till exempel mina räkningar. (Inte för att t ex Vattenfall är något konkursföretag som är i behov av mina pengar, men jag är i behov av el. Tyvärr!)

Läste hos Jenny att hon simmade uppåt nu... Här simmas det neråt. Men "the bottom is snart nådd", så då vänder jag väl och simmar uppåt igen...
Det lär väl bli lite darrigt, men "ner som en pannkaka och upp som en sol". Eller nåt....

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ha nu en alldeles underbar fortsatt påskhelg!
Här ska det ätas pate!
Lite lyx i tillvaron är inte fel!!!




PS; Men  tussilagoabstinensen har lagt sig.... Såg ett gäng när vi var ute och promenixade idag!


13 kommentarer:

  1. Jo men det är ju så att när man nått botten så finns det bara en väg. Och den leder upp. Så snart är du på uppgång igen, det är jag övertygad om.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej vänne.
    Men å va tråkigt med din lilla fågel =( Jag beklagar sorgen. Inte kul när ens djur lämnar en!!!!
    Sen vill jag säga att jag tror jag förstår vad du menar med detta om pengar!! Vi har själva suttit där när pengarna inte räcker ens till alla räkningar, utan vi fick varje månad lägga undan ett gäng & blunda när påminelserna rasade in & inkassobreven ploppade in.. när vi inte hade mat de två sista veckorna innan nya pengar kom.. när jag fick sitta & ljuga för andra som bjöd med oss på än det ena än det andra, för de kunde bara inte ta det att - Vi har inte råd.
    Deras kommentarer blev alltid
    - Men vadå. det kostar ju inte så mycket. Det måste ni ju ha råd med!
    Hur sårande & kränkande det va.
    Hur tungt & sårande det va, va ingen som förstod. Att ligga vaken & grubbla på hur man ska få mat den kommande veckan. hur ska jag ha råd att köpa nya skor till sonen. Nu ska de på klassresa igen, jag har inga pengar... konstigt nog löste det sig oftast. Men jag TROR jag förstår hur du menar.
    Sen jag äntligen kunde börja jobba igen, har vår ekonomi stegrat. För friska är det säkert vardag men för oss är dessa slantar jag får in värda sååå mycket. Vi kan unna oss lite extra nu som vi aldrig kunnat förut. Små saker som att köpa sig en tröja, kunna följa med på nått utan att plocka på kredit med skyhög ränta, kunna unna oss någon god pizza utan att behöva skrapa ihop små slantar...osv..
    Nu har jag även för FÖRSTA gången i hela mitt liv kunnat börja spara lite.
    Jag TROR jag förstår vad du menar!!
    Jag känner med dig & önskar jag kunde göra nått för dig. Jag önskar jag kunde haft en miljon, då hade du fått den. jag hade velat trolla, då hade jag trollat fram den perfekta lilla villan till dig & dina djur.
    Sänder dig en varm kram fylld av hopp & lycka
    Tina

    SvaraRadera
  3. Tänk på, att när man har nått botten, så har man i alla fall fast mark under fötterna!!! Flytta hit!!! Det finns massor av billiga stugor i Småland!!! Gissa vem.

    SvaraRadera
  4. Lite lyx i vardagen är aldrig fel!

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad sorgligt med lilla fågeln,

    Jag har varit där då jag inte kunde köpa värmeljus under de mörka månaderna. Jag hade inte pengar till blommorna i ytterkrukorna.Jag fick be mormor och farmor att betala kläder och skor till barnen. Mina barn hade ett par skor när de var små. När jag berättar det för mina syskonbarn som har x antal skor blir den stora(7år) damen alldeles chockad. Mycket jobbig period, men lärorik samtidigt. Sen bytte jag make och fick en som ville jobba och allt blev bättre.

    Lycka till vännen,

    kramkram

    SvaraRadera
  6. imse; Jag hoppas det... Just nu ser det mörkt ut.
    Men förhoppningsvis ordnar det hela upp sig.
    *********************************

    Tina; Ja, det kändes inte bra alls. Dessutom var hon en så bra "mammafågel"; dom fick underbara ungar Anton och Alma...

    Har haft ett elände med ekonomin i över tjugo år. Det blir så när man är ensamstående sjukpensionär med barn och inte fan blir det bättre när barnen flyttar ut. För då står man där med skulder och på ett ungefär samma utgifter, men betydligt mindre "inkomster". Eller bidrag om man ska vara noga. Bostadsbidrag och sånt försvinner ju ut i det blå när man blir ensamstående utan barn. Djuren räknas inte, det är synd!
    Känner så väl igen det du skriver om kommentarerna "Det kostar ju inte så mycket" osv. Numera "hummar" jag lite och försöker växla spår på samtalet...

    Tack för din kommentar! Det känns skönt att det finns dom som tänker på mig; tro mig, det hjälper upp det hela en hel del!!!

    Kramen!!!

    ***********************************

    Annacarin; Har fått klara direktiv om flyttandet. Det är fler som ska avgöra var och hur jag ska bo.På gångavstånd från affären (???) bl.a. Därav simmandet neråt. Kränkt, sänkt, ledsen...
    Anton och jag är väldigt lika i kroppsspråket idag, kan jag säga!

    Kram; hörs snart!

    ********************************

    Sickan; Nä, och utan fd granne K blir det inte mycket med det :-)!

    Kramen!!!

    *********************************

    Cattis; Ja, det känns jättejobbigt. Hade planerat att sätta holken hos dom denna veckan... Anton är lika nere som jag.

    Ekonomin har varit ett stort bekymmer för mig under över tjugo års tid. Som ensamstående med fyra barn och sjukpension grundad på en halvtid kan man inte klara sig mer än hjälpligt. Mina föräldrar har hjälpt mig mycket genom åren, men så illa som det ser ut idag tror jag inte det varit någon gång förut.

    Jobbigast är att hela tiden känna att man måste försvara boendet och allt runtomkring.
    Just nu är jag nästan i botten. Och hoppas på underverk och att allt ordnar sig.

    Tack för din kommentar!

    Kramen!!!

    SvaraRadera
  7. Allt ordnar sig vännen, även om det inte känns så nu.

    tänker på dig.

    kramkram

    SvaraRadera
  8. Varmaste kramen till dig min fina fina vän!!!!
    Jag funderade på om jag skulle beställa nått nytt från din andra blogg.. kanske kan hjälpa dig lite??
    Ska in & se det
    där med runorna va ju spännande =))
    Jag återkommer =))
    Varm kram Tina

    SvaraRadera
  9. Cattis; TACK!!! Det hjälper en hel del det!!!

    Kramen!!!

    *************************************

    Tina; Du är för go!!!

    Kramen!

    SvaraRadera
  10. Jag tänker på Dej......

    Hittar inga ord just nu.
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  11. Stackars lilla pippin och stackars lilla dig, men du vet väl att efter regn kommer solsken:)
    Stor kram till dig från mig

    SvaraRadera
  12. Stackars lilla pippin och stackars lilla dig, men du vet väl att efter regn kommer solsken:)
    Stor kram till dig från mig

    SvaraRadera
  13. Jenny; Vet! Tänker på dig oxå!

    Kramen!!!
    ******************************

    Bibban; Jo, det är väl det man överlever på... Att det faktiskt BLIR sol igen, eller att man skådar ljuset i tunneln, eller nåt sånt.

    Skickar en stor tackkram tillbaka!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!