Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

onsdag 5 mars 2008

Dagen efter...

... dagen före :-)! Det är väl så det brukar vara?

Tog mig allt samman igår och ställde mig till att baka bröd (och en omgång kardemummabullar modell större). Tänk vad bra det är med köksmaskiner! Man öser i allt som ska vara i degen och sedan "kör" man igång maskinen och vips! så är degen blandad och färdig för jäsning. Det jobbigaste momentet i proceduren är att knåda ihop degen så att den åtminstone med lite god vilja liknar en brödlev. Och så disken förstås!!! Det är INTE favoritsysselsättningen, inte när det blir något av översvämning av bunkar och litermått och knivar och... + den "vanliga" disken; dvs koppar, glas och diverse annat som "någon" använder under dagens lopp. När det är lite "lagom" mycket att skvalpa runt med i diskbaljan kan det vara en stunds meditation att stå och blaska runt i vattnet. Man är garanterat ensam den stunden, i alla fall :-)! "Alla" flyr för säkerhets skull, ifall mamman/matten skulle få för sig att lasta över jobbet på någon annan... Ja, förutom "fördiskmaskinen" Uffe då! Han är jättebra på rester han!!!

Tänk; det är solsken idag också! Och så får jag "förstöra" dagen med att åka till stan och handla... Ska plocka upp herr son också, det är ju alltid kul att få lite sällskap på hemvägen. Han vill stanna i stan en stund i eftermiddag; tror det är nya flickvännen som "drar". Och rent praktiskt är det bra med lite bärhjälp, även om det sannerligen inte kan bli mycket handlat. Det är väl skit att det alltid är så mycket månad kvar i slutet av pengarna? Men man får väl räkna ihop kronor och ören och försöka få hem det nödvändigaste... Bröd till den unge mannen i huset finns det ju i alla fall :-)! Alltid något!

Egentligen skulle man (läs jag) behöva tvätta av den, för närvarande kamoflagefärgade , i vanliga fall gråa bilstackaren... Men det är kallt, trots solen, så det vete sjutton om jag vill ge mig på...Det blir alltid så mycket vatten på mig när bilen ska tvättas; att inte den dumma slangen begriper att det är bilen, inte jag, som ska bli ren (utan horn!).Är övertygad om att den (slangen) har ett eget liv och dessutom är väldigt avogt inställd till stackars mig. Å andra sidan går det knappt att öppna bagageluckan för att man blir så skitig om händerna när man tar i bilen. En lösning är väl att ta en liten trase och torka precis runt handtag och så... Men det skulle nog se ganska märkligt ut :-)...

Har i alla fall att göra på förmiddagen... Det har varit rätt kallt inatt; fjorton grader hade vi inomhus i morse. Så det är matande av pannan som gäller! Full värme ut på elementen, men det lär ta en stund innan det blir varmt här. Det har varit (är) lite problem med pannan, troligen någon ventil som har hängt sig alternativt gett upp. Det läcker nämligen lite ur "skvallerröret" och det är väl inte helt ok.(Och jo; vi har "luftat" pannan, och det fanns en hel del luft att släppa ut, men problemet kvarstår). Mätaren man använder för att se hur stort vattentrycket är har dessutom lagt av... Så det är lite knepigt att kolla om det finns tillräckligt med vatten i pannan... Det är mycket med det tekniska! Men jag utgår ifrån att om elementen blir varma finns det vatten nog i systemet... Bara det blir varmt här är jag nöjd!!!

4 kommentarer:

  1. J, tvätta bilar överlåter jag åt käre maken, han kan handskas bättre med tjuriga vattenslangar!

    Nu hade vi knasväder här igår, det är verkligen aprilväder i mars!

    /Caroline

    SvaraRadera
  2. Ibland önskar man att det fanns någon att överlåta såna där "träliga" grejer som biltvätt, vedkånkning, gräsklippning, snöskottning osv på... Som väl är "glömmer" jag hur "jobbigt" det är mellan varven... Teflonminne? Jag????

    SvaraRadera
  3. Du är ju jätteduktig som orkar BAKA! Det tycker jag är mycket värre än att tvätta bilen eller klippa gräset. Geggigt och varmt blir det i köket och som du sa, MASSOR MED DISK! Haha...tyckte den var bra om att Uffe-hund är "fördisken".
    Kan du inte muta "sona-lyckan" med lite nybakt om han är snäll och hjälper dej med biltvätt?
    Vi kvinnor brukar ju vara utrustade med en viss list för att överträffa mannens intelligens!
    Du kan väl "råka" springa förbi med bullfatet....
    Kramiz, Jenny

    SvaraRadera
  4. Jenny; Tror att "sona-lyckan" har ännu mindre hand med den här mycket egna vattenslangen som bor hos oss! Blir nog tvungen att så småningom införskaffa en ny; den sprutar vatten på rätt många ställen nu... Och så påpekar den "förgrömmade ongen" att det faktiskt är min bil... Och att det nog var dumt att skaffa en bil med så mycket att tvätta på när man är allergisk mot just biltvätt :-)... Men är man SAAB-freak, så är man...(även om just denna modellen inte är favoriten)
    Och vad det gäller bullarna är han en fena på att förse sig själv... Han har ju "förbarmat" sig över den gamla mikron, så det hjälper inte att ha "godiset" i frysen längre...Livet ÄR hårt!!!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!