Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

måndag 11 augusti 2008

Böcker, böcker mera böcker :-)

Fick en utmaning från Jenny om (hör och häpna) böcker... Konstigt vad det "kör ihop sig" ibland. Var ju på Ikea och köpte nytt bokskåp (ja, hylla "Billy" med vitrindörrar; i mina ögon ett bokskåp) och idag har jag varit på biblioteket och "provianterat" lite. Beställde två böcker som nog kommer in så småningom... Har redan glömt vad dom hette, men biliotekarien E i Dalum är en fena på att räkna ut vad jag menar med "den där nya boken av hon som skrev den där om ....., du vet". Men det kanske ingår i utbildningen att gissa vad virriga låntagare är ute efter ;-)? Men en mycket bra bibliotekarie är hon i alla fall!!!

Och så till bok-utmaningen!

1. Vilken bok läste du senast?

"Mannen i sjön" av Arnaldur Indridason (sista d:et ska vara ett sånt där med "knorr" på, finns inte på mitt tangentbord i alla fall). En intressant bok; lite "trög" i början, har lite svårt för det där med "två historier i en", men den var bra, när man väl kom underfund med vem som var vem, så att säga...

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

"Busters öron" av Maria Ernestam Ett av "fynden" från bibblan idag :-)! Har redan börjat lite till eftermiddagskaffet...

3. Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?

I mina bokhyllor är det nog rätt jämt fördelat, tror jag.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v?

Är boken så där jättebra vill man ju inte att den ska ta slut... Annars tror jag inte att jag tänker på det, egentligen.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, topplistor, bloggar etc?

Lite av varje, tror jag. Är med i ett otal bokklubbar och där får man ju jättemånga bra tips på läsvärda nyheter.

6. När blir en bok för lång?


När den är illa skriven eller trååååkig.

7. Läser du lika gärna på engelska som på svenska?

Njet. Helst på svenska. Är av naturen lat.

8. Vilken bok kände du senast att du ville övertala ALLA dina vänner att läsa?


Marianne Fredrikssons "Anna, Hanna och Johanna" och "Flyttfåglar"... Har läst om dom ett flertal gånger och dom är lika bra varje gång!

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?


Jajamensan! I all synnerhet om jag har lånat den på bibblan; annars svider det i snåltarmen :-)!

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?


Har en sån salig blandning av böcker så jag vet inte riktigt... Men det är nog ganska många deckare, tror jag.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Så kommer vi till den där punkten "utmana"! Men jag föreslår att den som vill känna sig utmanad sätter sig och funderar och skriver :-). Lämna gärna en liten "vink" i kommentarerna så att jag inte missar att läsa svaren! Alltid roligt att "se" vad andra har i sina hyllor... Nyfikenhet är en dygd!!!

2 kommentarer:

  1. Dina bästa boktips är noterade!
    Jag som inte läser så mycket, tänkte samla på mej en "hög" med bra tips att "ta till" när det drar i läs-tarmen!
    Tänkte lägga in alla tips jag får på ett litet "sidelement" i min blogg sen, så att alla kan se lätt...
    Jag är lite sugen på att göra ett litet kik på "min bibbla" och se om jag kan hitta lite bra ljudböcker...
    Hur går det med dina små dvägpippiungar?
    Jag var ute och kollade i holken i dag, men man är ju inte speciellt välkommen där nu!
    Dom fräser och väser och gör utfall ))-: (föräldrarna alltså...)
    Och en kompis var här i dag och "lyste" undulatäggen, men dom var tyvärr tomma!
    Så om du blir sugen på undulater så har jag nu ett par i gult som vill hitta nya hem....Jag kan inte ha kvar allihopa, och det var ju inte meningen att jag "skulle bli med" undulater alls!
    Men kompisen lyckades ju övertyga mej och då blev det ju som det blev!
    Ska kolla med Sandy nu det snaraste om vi ska ta oss en tur åt ditt håll!
    Nu är ju valpisarna sålda, så man kanske kan få "låna" sin dotter igen!?!
    Ha de gött, söstra mi!
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  2. Oh, vad det skulle vara roligt om ni kom över!!! Med eller utan undulater :-)!

    Dvärgpippiungarna mår nog ganska bra - än så länge... Med tanke på att dom krakarna bor ihop med Kalle menar jag... Troligen är dom fullständigt lomhörda redan. Vill inte vara och störa för mycket, men jag har inte sett mer än två, så dom andra äggen är nog tomma... Rosa är sååå duktig, Kalle är väl mer åt det där "varför bryr sig alla om dom där fula figurerna när JAG finns?" Han är allt en riktig egotripp den där :-)... Visserligen en ovanligt stilig pippi, men ändå...

    Kramen tebax, söstra mi!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!