Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

lördag 13 december 2008

En något dämpad matte...

Min lille Svante finns inte här... Han dog igår morse... Antar att han är i fågelhimlen med sin bror Sune; den ende fågel han godtog att bo ihop med... Sune dog för elva år sedan och då trodde jag inte att Svante skulle överleva så länge, men tji fick jag! Nästan tio år till fick jag glädjen att ha min lille pippi... OK! Inte världens vackraste och snällaste fågel, men en lite butter och tjurig charm hade han. Och bitas kunde han :-)! Milda makter vad jag har sett ut på fingrarna emellanåt!!!
Men en älskad fågel har han varit och ett gott sällskap för mig och mycket, mycket saknad är han!!!

Nu bor Alma och Anton i Svantes bur... Ja, jag bestämde mig för att ta tag i det med en gång, det blir inte lättare för att man väntar. Jag funkar så i alla fall...
Gunnar och Gullan får ha sina ägg ifred och det är nog bra. Fem stycken var det nu när jag kikade i holken. Vill inte störa för mycket, utan tittar när jag ändå håller på att städa och så...

Har försökt "aktivera" mig så gott jag har kunnat och med viss framgång :-)! Stupade i säng igår och lär nog somna "ovaggad" ikväll också...

Igår när jag gick och hämtade posten hade jag oturen att "träffa" en jakthund som envisades med att "träta" med mina kopplade vovvar. Föreställ er det!!! Två något irriterade hundar som drar och sliter; post att hålla reda på och helst inte tappa; halt som fasen och snö upp på stövelskaften... Vad jag tycker om folk som inte har koll på sina jyckar är inte tryckbart!!!
Och så var jag lite skraj för att Nalle skulle sätta tänderna i den där jädra hunden... För inte fasen hade han (Nalle) släppt om han hade fått tag! Han är inte terrier för intet, den!
Uffe är mer benägen att åtminstone lyssna liiite på vad jag säger i såna situationer, men hade den andra hunden kommit mycket närmare vet jag inte vad som hade hänt. Det är väl själva den att man inte ska kunna gå ut efter sin post i lugn och ro, va?!


Idag har jag varit inne hos hyresvärden och druckit kaffe (!) och fått en lektion i "huru man beter sig när man ska sätta igång reservaggregatet i händelse av strömavbrott"... Inser att det är bäst att jag skriver en prydlig lista på alla strömbrytare och sladdar och reservdunkar och fan och hans mormor som ska petas och kopplas hit och dit... Nu är det bara att hoppas att strömavbrotten har vett att inträffa på helgen när det är folk härute så att jag slipper stå där med lång näsa och upptäcka att jag inte kommer ihåg vad sjutton jag skulle göra...


Och efter detta har jag bakat bröd och bakat bröd och... Och vilken sabla massa disk! Och mjöl var det överallt; hela framsidan av mig och halva köket.

Och så har jag pratat lite med Mammamia och "söstra mi" mellan varven! Tänk vilken tur jag har som "har" er!!! Blir alltid på gott humör när vi har "tjötat" en stund!
Riktigt goda vänner är en enorm rikedom!!!

Nu ska jag ta och linka i säng! Och hoppas att jag tar mig ur sängen imorgon :-)!
För DET är inget som är så där självklart det :-)! Även om det i detta fallet är i viss mån självförvållade problem...

Ha en fin Lucia-kväll!!!

10 kommentarer:

  1. Nähä, nu jädrarns blommar asfalten i "Flårekulla City"!!!

    Kaffe till och med...hos hyresvärden???

    Vafalls?
    Har han fått en släng av den årliga "Julsnällheten"?

    Men hallå eller?
    DU säjer att JAG ska vara rädd om mej...och som jag nu förstår det har du inte haft koll på hur du återställer el och aggregat-avbrott?
    Mitt i djupa skogen alldeles ensammen och allt?
    Galenpanna...och du! Det ÄR en "Lillasysters" rättighet att morra lite moralpredikningar tillbaka!!! Hahaha...

    Blev falukorven god?
    Kraaaam goa du, och tack för att du stod ut med mitt svamlande efter stark glögg och allt!
    Huv´va...tacka vet jag mkölk...
    //Söstra di

    SvaraRadera
  2. ...mjölk, skulle det ju vara...
    (inte kan väl glöggen sitta i ännu??)

    SvaraRadera
  3. Hmm hahaha
    Ja usch, jobbigt med promenad med hundar och det blir så där, jag vet, jag är ute och går med hundar på sammanlagt 18okg och ...så händer det!
    hahaha
    Hoppas att du haft en trevlig Lucia trots allt,
    Kram

    SvaraRadera
  4. det är aldrig kul att möta ouppfostrade hundar när man är ute och går helt fredligt.

    Jägare tar ingen hänsyn,det är bara vi andra som ska ta hänsyn till deras förbannade jakt!!

    Ha en bra dag!

    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Lindi; Blev ingen falukorv; sonen VÄGRADE... Men det fixade sig ändå...
    Aggregatet är nytt och väldans "modernt" och sladdar och knappar och fy fasen och fan om det blir strömlöst för jag blir alldeles virrig av allt... Ja, ja! Den dagen och den sorgen ;-). Ringer till dig så får du guida mig, he, he!!! Och det är STORASYSTRARS rätt att predika! Du har nog missuppfattat det hela ;-)!

    Har glöggen släppt greppet än? Farliga grejer det där, hi,hi...

    Kramen på dig söstra mi! Ha det bra idag!!!

    Smeagol; Ja, ibland känner man sig liten :-)! Men nog borde det gälla samma regler för alla hundägare? Lite ansvar får man väl ta även om man är "jägare" (eller skitstövel beroende på vem man frågar ;-)!)?
    Har i och för sig inte mer än cirka fyrtio kilo hund(ar) att hålla reda på, men Uffe är så in i bängen envis och kastar sig hit och dit så armarna blir som förlamade efter en stund... Fast han är charmig på sitt sätt ändå, den lille fulingen :-)!!!
    Ha en fin söndag!!!

    Sickan; Jägare är ett j-la släkte!!! Blev så förbannad så jag stod där och hojtade att jag hoppades att det var foten fanskapet träffade när han sköt... Är numera känd som "galna kärringen i Flårekulla", he ,he! Men det är rätt OK för då får man nog vara ifred härute, för vem fasen vågar gå i närkamp med en heltokig kärring???

    Kramen och ha det jättebra idag!!!

    SvaraRadera
  6. Ständiga prövningar ser jag! kaffe hos hyresvärden...kanske en liten julflirt..?! ;)
    Hoppas du piggar på dej och har kommit dej ur sängen ;)
    kramar!

    SvaraRadera
  7. Lallis; En kram tillbaka! Och tack :-)!

    Huga; Kaffe hos herrskapet hyresvärd ÄR en liten prövning i sig... Men jag överlevde och stjälpte i mig en kopp lite (hmmm) starkare java när jag kom hem. Moteld, du vet...
    Ur sängen koms det med mycket möda och stort besvär, antagligen en rätt festlig uppvisning, he, he!
    Ha det bra och kramen tebax!!!

    SvaraRadera
  8. Tråkigt med pippin som dog.

    Hur går det med Gullan och Gunnars ägg? Är de befruktade? Väntar nyfiket, hihi, på att se om det blir några små gulebebisar.

    kram kram

    SvaraRadera
  9. lessontok; Än har det inte hänt något! Med äggen alltså... Men jag avvaktar, med spänning! Hon, Gullan, är knappt utanför holken och Gunnar matar och står i :-)! Meddelar genast om det händer något ;-)!

    Kramen! (Gunnar o Gullan kvittrar och hälsar)

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!