Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

fredag 13 februari 2009

Har fått ett brev...

... från mina "bästa vänner" (OBS!!! IRONI!!!!) Försäkringskassan...
Dom skriver;

Hej!
Nu kan du prova att jobba
eller studera utan att förlora
din sjukersättning.
Men bara om du själv vill,
orkar och kan.



Det står också att jag kan tjäna upp till 42.800:- utan att förlora min sjukersättning och att rätten till sjukersättning har jag minsann alltid kvar...
Hmmmm...
Men om jag nu VILL men inte orkar och kan då??? För jag menar; vem fasen vill INTE jobba????

För sjutton; fyrtiotvåtusen är inte kattskit!
Men vad försvinner då istället? För inte fasen "bjussar" f-kassan på detta utan några inskränkningar på något annat?!
Inte med tanke på den hetsjakt det har varit på sjuka de sista åren...

Om någon har ett förslag på lämplig sysselsättning för en sur gammal matte; HÖR AV ER!!!

Men jag måste få jobba hemifrån dom dagar/stunder jag kan och kan inte ha någon tidspress, kan inte sitta still för länge, inte gå för länge, inte nånting för länge och med det menas cirka en kvart och inte för många kvartar per dag... Visst är jag en ovanligt gnällig och besvärlig "arbetssökande"? Snacka om att platsa som "Häxan Surtant"!!! (Där ser du söstra mi! Det är ju det jag har försökt förklara för dig...)

Och vet ni vad? Nu ska jag banne mig ta och lägga ett keltiskt kors för mig själv!!! Övning ger färdighet! Och det finns ju runor också! Sysselsättning hela långa kvällen! Lite kort och lite spring med hundar och lite matande av pannan så går denna kvällen också...

Sonen har ju gett sig iväg till storebror, så jag är ensam människa i huset... Synd att det blev så kallt! Hade sonen varit hemma hade han ju haft närmare till panneländet och gissa vem som hade blivit "körd med" då! En del ordnar det för sig! Åka till en lägenhet med värme i elementen utan pannmatning...
Sicken svikare va?

Ha det gott !







10 kommentarer:

  1. Jag bara väntar på det där brevet........för det lär väl dimpa ner här oxå kan jag tro!

    Jag vet ju vilket helvete det var när inte min arbetsträning funkade och dom hotade "rycka" min ersättning.

    Undrar hur lätt det är att backa om man jobbat och verkligen tjänat pengar då???

    Ha en skön kväll!
    Kramen!

    SvaraRadera
  2. No comments om det där brevet....då FYLLER jag denna stackars kommentarsruta!

    Jag ska precis gå till tv-soffan och invänta Let´s dance, men ville bara säja Natti....

    Taskigt av sonalyckan att bara smita ifrån den där roliga pannmatningen i helgen du!

    Kan vi inte ringas i morgon förmiddag?

    Kram och ha det mysigt bland kortena dina (((-:

    Och du! Ta bort mina "gamla länkar"...*asgarvar*
    Jag skäms ju till och med snart när jag ser din lista här i din blogg! Haha...och det är inte ofta jag skäms! Inte för sånt i alla fall...

    //Söstra di´....*hopp, hopp*

    SvaraRadera
  3. Här är en till som fått detta brev från Försäkringskassan. Konstigt de inte har bättre kolla på "sitt" folk. Jag blev ju tvingad till sjukpension när mitt företag flyttade o inte ens "samhall" ville ha mig p.g.a. att jag högst klarade 2 timmars arbete. Jag blir lite ledsen över att de då inte vet vad de sysslar med. Det borde vara markerat med RÖTT, denna person har vi själv tvingat till sjukpension så låt henne vara nu. Så dags att komma nu 10 år senare o tro man blivit friskare med åldern, bah, säger jag bara. Kram på dig. Mia

    SvaraRadera
  4. Sickan; Jo, nog tror jag att det kommer surt efter OM man nu skulle klara några dagars lönearbete... Tycker liksom att det är fullt upp att överhuvudtaget klara det där vanliga "gå-upp-ur-sängen-och-försöka-överleva-dagen".

    Men överleva SKA vi!!! Om inte annat så för att "reta" blårockarna, he, he!

    En stor "Hjärtansdagskram"!
    ****************************************

    Söstra mi; MÅSTE jag ta bort dina gamla länkar? Tyckte det var så kul ;-)!
    Ja, ja! Får välan ta tag i det då...

    Nu är det minsann bäst att göra det som måste göras! Dottern lär väl dyka upp här så småningom och som vanligt tar allt en sån jäkla tid när jag ska göra det...
    Semmelbollar (utan päls) ska serveras och kumminbröd ska plockas ur frysens djup...

    Hjärtansdagskram till dig!!!
    ***************************************

    Mia; Jo, jag ville inte heller bli pensionär då för en jäkla massa år sedan, men nu är jag nästan (OBS nästan) tacksam, för hur fan skulle jag ha kunnat hävda mig som arbetsmarknaden ser ut idag...
    Men nog är det märkligt att dom inte håller reda på vad dom gör på det där bygget!
    Och som Sickan skriver; det kommer säkert surt efter OM man nu skulle försöka ge sig ut i arbetslivet... För har man klarat två dagar så klarar man säkert hela vägen till ålderspensionen...

    En hjärtansdagskram till dig!

    SvaraRadera
  5. Ha en skön ALLA HJÄRTANS DAG!!!!
    //kRAM, jENNY(-:

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte heller börja skriva om fk. Det är bara helt och hållet bedrövligt. De gör ju knappt inget rätt för tjyven! Grr.
    Men du.. hoppas att du får en fin dag idag på alla hjärtans dag.
    STOR Kram Lallis

    SvaraRadera
  7. Tack o lov & peppar peppar så slipper man ha kontakt med fkassan. Jag hoppas jag klarar mig undan dom förevigt...
    Hoppas du får lugn o ro snart.

    Hjärtekram till dig denna dag!

    SvaraRadera
  8. Lallis; Nä, man undrar ju lite stillsamt vad sjutton dom sysslar med... Fast det är ju på regeringens uppdrag dom jobbar, så dom har det nog inte så lätt dom heller.
    Men stelbent och märkliga beslut och fullständig empatibrist måste man väl ändå säga att det är på det bygget...

    Hoppas du har haft en fin "Alla-Hjärtans-Dag"!

    Kramen!

    ***********************************

    Huga; Nja, jag håller mig undan så gott jag kan och tänker INTE varken svara eller höra av mig till någon f-kassa!!! Sitter här i skogens djup och kurar, he, he!

    En bamsehjärtekram tebax!!!

    SvaraRadera
  9. nej du, det där skulle jag lita på lagom mycket..men sen e jag kanske för kritiskt. Men visst fan vill man jobba!!! Men hade det bara handlat om det hade man ju inte gått o "dragit" bidrag! Men visst, det är klart att nu när det är så lätt att hitta jobb kan man ju ta några extraknäck... psst. morr. grymt.
    /Nim

    SvaraRadera
  10. Just precis!
    Lite märkligt att komma med ett sånt brev i dessa arbetslöshetens tider... För vilken arbetsgivare väljer en som uppenbarligen har problem med hälsan när det är så många friska människor som söker jobb???
    Men att f-kassa och regering lever i det blå har vi ju konstaterat förut:-)!
    Kramen, vännen!!!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!