Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

söndag 17 maj 2009

Hur mycket skit ska man tåla?


När jag hittar brev från försäkringskassan i brevlådan blir jag alltid alldeles kall!
Första tanken är; hur mycket ska dom nu minska min ersättning med...
Men denna gången höll jag på att få spel!!!




Jag visste att vi skulle "bli av med" ca fyratusen kronor i månaden i och med att bostadsbidrag och dom bidrag som sonen har haft när han har gått i gymnasiet försvinner.

Men att det dessutom skulle minskas på bostadstillägget hade jag inte i min vildaste fantasi kunnat tänka mig. Trodde i min enfald att detta skulle plussas på eftersom bostadsbidraget försvann. Hyran är nämligen minskad med motsvarande belopp i beräkningen av bostadstillägget.

Men nu ska min arbetslöse son betala halva hyran om han ska bo kvar här...
Och med vilka pengar då?
Han har ju som sagt precis slutat gymnasiet och har ingen A-kassa eller annan ersättning att vänta...

Fast är reglerna såna så är dom ju det...
Men man kan ju vänta sig ett något (hmmm) trevligare bemötande.
Det är ju illa nog att man funderar på om man ska gå ut i skogen och hänga sig för att man inser att det är "rätt" kört...
Men när man får höra att "Ja, antingen får du väl slänga ut honom eller kan du ju gå till socialen. Du får ju bidrag redan så det är väl inte direkt nytt för dig? " Detta sagt med en mycket snorkig ton...
Det var då jag blev ARG!!!
Och talade om för den jäkla donnan att hon hade alldeles fel jobb...
Jag har så himla svårt att fatta varför folk ska vara så elaka?! Hon måste ju ha hört att jag blev alldeles lamslagen av beskedet hon gav...

Jag menar inte alls att det är hennes fel att bestämmelserna är sådana, men nog tycker jag att man bör vara lite mer "serviceminded" när man sitter på ett sånt ställe. För det kostar faktiskt ingenting att bemöta sina medmänniskor med respekt.
Även om människan ifråga inte har några pengar...
Och förmodas leva på bidrag. SUCK!!!

Och jag bör väl påpeka att jag har pratat med trevliga människor på F-kassan också... Även om det märks att det har blivit ett mycket sämre arbetsklimat på det stället, för man blir oftare väldigt otrevligt bemött när man vill ha svar på sina undringar.
Det är därför jag drar mig för att ringa dit och fråga...
Men nu var det väl på sätt och vis tur att jag gjorde det, för tänk vilken chock det hade blivit att få ett beslut på betydligt minskat bostadstillägg när man förväntar sig ett högre belopp...


Nu har jag som väl är ett par månader att försöka "ragga pengar".
Lite fundersam över var, bara...
Pappa säger som vanligt att han hjälper mig med vad han kan.
Men nog förstår han att det känns alldeles fel att inte kunna klara sig själv...
Och barnen menar att "vi löser detta också, mamman!"
Fast faktum är att jag känner mig ruskigt "billig"!
Att behöva tigga till hyra och mat; aldrig att jag trodde att det skulle kunna bli värre än det var...
Men det är klart att det kan. Bli värre, alltså...

Kvällsbönen blir hädanefter;

Må någon avsätta alla helgalna politiker och tjänstemän ,
som inte förstår vad dom ställer till med, med sina lagar och förslag.
Lär åtminstone dom dumskallarna att göra konsekvensanalyser
INNAN dom klubbar sina beslut.
AMEN!

13 kommentarer:

  1. Jag håller med dig så jag kan skrika högt av ilska. Det värsta är kanske att politikerna vet konsekvenser och struntar i det, bara de får åka i gräddfilen själv.
    Politiker är ofta en egoistisk plåga för oss låginkomsttagare.

    Så blev det ett uppretat inlägg så här på söndagskvällen.
    Ha det bra, hoppas det fixar sig med ekonomin.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Bloggullet; På något vis löser det sig säkert! Men till socialen går jag INTE!
    Tur för mig att jag har ungar med god ekonomi... Får väl ta betalt för blöjor och välling i efterskott, hi, hi!

    Och om politiker tycker jag INTE! Jäkla knäppgökar! Undras i vilken värld dom lever, egentligen???

    Ha en fin söndagskväll, vännen!!!
    Kramen!

    SvaraRadera
  3. Man blir helt ställd av alla 'regler' och 'bestämmelser'. Sen, på toppen av all skit de öser över än och det de rycker undan, undrar de varför folk har så svårt att, förhoppningsvis, bli arbetsföra igen.
    Vem fasen kan bli fullt frisk eller åtminstånde arbetsduglig när man får all psykisk press över sig som bla ekonomin ställer till med.
    Låt politiker och allt annat pack prova på att vara sjuk och låginkomsttagare. Vete fasen om det skulle bita men de skulle ju kunna prova och känna hur det känns att leva på det viset.

    SvaraRadera
  4. Lessontok; Misstänker att dom inte klarar ens en vecka med våra inkomster och sjukdomstillstånd... Men nog skulle det vara intressant att se, he, he!
    Ibland blir man så in i helskotta hämdlysten. Undrar om det är nyttigt ;-)?

    Kramen och ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Ja, vad kan man mer säja?
    VARFÖR har alla på FK varit på "AVCHARMNINGS-KURS"?
    Precis som du skriver: Kan dom åtminstone inte visa lite respekt mot människor som redan har hamnat i "träsket"? Var finns empati och medmänsklighet? Har vi gjort något ont, förutom att råkat ha hamnat i kroppar som drabbats tidigt i livet av värk och sjukdomar?
    Tror verkligen NÅGON att vi BETT om denna situation?

    Inte vill man leva på bidrag och tigga till sej sitt levebröd, och inte heller vill man att alla andra ska försörja en.
    Det är så långt ifrån verkligheten som det bara kan bli.

    Men det finns säkert dom som tror på fullt allvar att det är vår önskan (vi sjuka alltså).

    Jag har tillämpat "strutsfenomenet" och kört huvet i sanden. Mina ersättningar tar helt slut vid årsskiftet, och då har FK bestämt att jag är frisk nog att kunna söka mej ett jobb.
    Efter 12 år hemma med kronisk värk och djupa depressioner.
    Det ena ger ju som sagt det andra. Och vice versa...

    Börjar jag tänka på hur det ska gå nästa år, så orkar jag väl inte alls "leva" fram tills dess.

    Så för att orka med min vardag med allt vad det innebär, så berör jag själv knappt detta ämnet.
    För ärligt talat så vet jag inte hur det går då.
    Det kommer väl en dag då jag får ett bryskt uppvaknande, men jag måste orka ett tag till, för Mammas och ungarnas och Lasses skull.
    Jag ska i alla fall ta tag i telefonen och ringa husdoktorn någon dag, för dom sista månaderna har det börjat värka mer och mer i alla leder. Händer, armbågar och knä mest, och händerna somnar hela tiden.
    Håller på att bli tokig på allt pirrande och värkande när fingrarna "sover" hela tiden.
    Det spränger ju i dom, så det gör ju ont också!

    Usch....nu gnäller jag som bara den, men det bara "kom".

    Jag håller mina tummar för att det ska lösa sej på bästa sätt för dej både ekonomiskt och annat, och jag tycker inte du ska dra dej för att kolla med socialen, OM det behövs.
    Att gå ut i skogen och leta efter träd är ingen bra lösning, hör du!
    Du är alldeles för mycket älskad och omtyckt av både folk och fä, så det där går inte!!!

    Sov nu gott, vännen min och be din bön. Jag instämmer med dej i den....

    Kramar så det knakar i alla revbenen från mej //Jenny

    SvaraRadera
  6. USCH JAG BLIR SÅÅ TRÖTT AV DETTA SYSTEM SOM FINNS!! hOPPAS DET ORDNAR SEJ FÖR DEJ /ER O hOPPAS OXÅ ATT KOSMOS HÖR DIN BÖN! STOR KRAM !=)

    SvaraRadera
  7. Bra bild längst upp i inlägget! Se till att trycka av!
    Ja suck, stackars stackars dej...jag vet inte vad jag ska säga som kan ge tröst eller styrka.
    På nåt märkligt sätt får du mej att tänka efter hur bra jag har det som slipper den där hemska instutitionen!!
    Jag hoppas du hittar nåt "kryphål" så det ordnar sig för dej! Ge inte upp, ladda om och ge den där surpuppan på moppen!! Sant, sånt där folk borde ha bättre utbildning själva innan de är sura mot vanligt hederligt folk, kanske en utbildning du kan tipsa henne om att gå?? :-D

    Försök ladda energi nu,jag håller min tumme att allt ordnar sig för dig! Många kramar till dej.

    SvaraRadera
  8. fy vad jobbigt för dig. Jag vet vad det innebär att behöva vända på varenda krona och få allt att gå ihop. Tro mig!
    Vi har kris varje månad, de är inte roligt :(

    SvaraRadera
  9. Jenny; Nä, trädet får nog vänta en stund till... Jag är ju uppepå allt annat en riktig fegis :-)!

    Soc är liksom uteslutet.
    Dom menar att jag ska flytta och sälja bilen... Och det är ju för fasen massor med skuld kvar på den (bilen-Missilen), så hur det skulle kunna löna sig fattar jag inte. Och inte behöver jag djuren heller enligt dom...
    Så det blir nog till att lösa det hela på något annat sätt...

    Men jag har ju denna och nästa månad på mig att räkna och räkna och ta bort allt "onödigt"...
    Ja, ja! Jag lär ju få lite sysselsättning i alla fall :-)!

    Kramen och tack för att du finns där!

    *****************************

    Pixi; Ett jättetack för din kommentar! Den värmer ända in i hjärteroten :-)!
    Och nog borde kosmos börja reagera på alla konstiga orättvisor som finns här i världen? För det är INTE bra när det blir såna här klyftor mellan människor...

    Kram till dig!!!

    SvaraRadera
  10. Huga; Här dråsar kommentarerna in :-)!

    Jo, nog skulle jag vilja trycka av, trots min något svala inställning till vapen...
    Tror den där donnan behöver en rejäl charmkurs av något slag. Fast frågan är väl om det hjälper... Hon verkade liksom helt oemottaglig för vanligt sunt förnuft,den.

    Känner att jag får en hel del energi av era kommentarer :-)! Ska se till att dra nytta av den och ta tag i ringandet idag... Får väl säga upp tidningen och boxer och... Ja, får väl se vad man kan hitta för "onödor".

    Man ska väl egentligen inte önska andra något ont, men jag önskar verkligen att dom som bestämmer fick traska i mina mockasiner någon vecka... Ett intressant experiment!

    Det är gott att veta att tummar hålles :-)!

    Stor kram till dig!

    *******************************

    Englainnan; Ja, vi är nog många som sitter och lägger ihop kronor och ören nu...
    Dom som har får mer och vi andra får betala!
    Läste någonstans att det enda man kan skaffa sig när man inte har pengar är skulder. Och tyvärr ligger det mycket i det!

    Kram till dig och ha en fin början på veckan!

    SvaraRadera
  11. Men HERREGUD,den som beslutat om detta kan inte ha tänkt mycket................den arbetslösa sonen ska börja betala hemma.
    MEN han har inte någon A-kassa???

    Hur tänkte dom det skulle gå till???

    Jag lider med dig!

    Kram på dig!
    Sickan

    SvaraRadera
  12. Sickan; Nä, nån a-kassa eller liknande ersättning får han inte förrän han har varit arbetslös i tre månader... Hur fan lever man utan inkomst i tre månader när man bara har en sjukpensionerad morsa att lita till???
    Och HALVA hyran???? Har aldrig hört nåt så jävla korkat i hela mitt liv, tror jag. Men än har ju inte blårockarna blivit petade, så än kan det väl komma nya helidiotiska förslag från dom...

    Men jag sitter och räknar och säger upp tidningar och boxer och... Vad jag ska göra sen vet jag inte... Lånen och hyran måste ju betalas, vare sig det finns pengar eller inte. I och för sig kan jag väl leva på vatten, det skulle kanske vara nyttigt med tanke på vikten ;-), men det låter en aning tradigt...

    Men jag är så jäkla glad för din skull!!! Heja, Sickan!!! Du vann!!!

    Kramen!!!

    SvaraRadera
  13. Visst känns det så gött att mitt gick vägen.

    Men så har jag slagits med näbbar och klor och knäckt 1 handläggare.

    Önskar det blir ändring snart så alla andra som är sjuka oxå får det dom har rätt till.

    Det är så otroligt många som håller på att duka under..............:(

    Kram på dig och hoppas du får ihop det någorlunda!

    Vi hörs!
    Sickan

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!