Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

tisdag 17 november 2009

Det ljusnar i (tror det blir) väster...

För igårkväll ringde yngste sonen och bad mig gå igenom lådorna i hans rum och skriva ner vad som fanns... PHU!!!! Han vet inte vad han begär, ungen! Det står ju för sjutton lådor över högt och lågt i hans rum och risken när man tar en låda är att övriga ger sig ut på egna äventyr...
Farliga saker det!!!

Men nu har det löst sig med lägenhet - frågan är bara om socialen anser att han (sonen) har varit tillräckligt länge i Trollhättan för att få hjälp (6 månader nu)...
Jag som trodde att vi hade fri rörlighet i det här landet...
Men det gäller tydligen inte alla, utan en utvald klick människor som har det relativt bra förspänt.

Jag har lusläst i socialtjänstlagen, men hittar inget om att man är livegen på en plats om man inte har någon inkomst...
Så jag utgår från att dom ljuger. För dom som överklagar får väldigt ofta rätt. Och det är många som inte orkar med den biten (och jag kan gott förstå dom).
Är man utan pengar och bostad finns inte kraft över till att hålla på att bråka och det är det socialtjänsterna runt om i landet lever på... "Vi nekar bidrag, så får vi väl se om dom orkar överklaga. Och får dom rätt tar vi det därifrån..."
Kanske jag är orättvis, men känslan finns där...

Känner till ett fall där den som överklagade fick rätt - i två överklaganden på rad... Man bävar!!!

Men nu ska "svär-morfar" följa med och prata med dom där sociala människorna (?), för det är han som har ordnat med lägenheten...
Tänk vilken tur att "Lill-M" har sin flickväns familj som verkligen ställer upp för honom!
Gissa om jag är glad och tacksam för det!!!!

^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

Har haft brakhuvudvärk idag.
Men efter att ha pratat med Jenny fick jag tillräckligt med energi för att knappa in dom räkningarna som har droppat in så här långt (inte kul, men man är välan tvungen antar jag...).
Varit ute vid postlådan två gånger idag...
Först hämtade jag posten, sen var jag ute med "nej-tack"-lappar till bokklubbarna. Lika bra att se till att dom kommer iväg med en gång.
Minnet är ju som ett såll, det mesta ramlar bort på vägen...
Antingen börjar jag bli gammal, eller så är det medfött...
Frågan är; har jag alltid varit så här virrig?????
Har jag inget minne av, ha, ha!

Har i alla fall petat ner lite ljung i min zinkbytta och i den "hängande struten"...
Ja, i den på väggen också!




Man får göra det så trevligt man kan efter omständigheterna...
La lite gamla dynor ute på stolen och bänken på förstutrappen till katterna... Dom gillar att ligga där och "vakta" huset och den vimsiga matten. Hundarna litar dom nog inte på, kattrackarna...
Eller också är det maktkamp på gång...
Vem vaktar mest och bäst?

Och det kan ju diskuteras. Uffe och Nalle vaktar ju skuggor just nu... Dom skäller liksom för säkerhets skull.
Man vet ju inte om "den lede fi" ligger och trycker nere i skogen...
Och då är det väl bäst att ge hals, tycker herrarna hund.

Börjar bli lätt lomhörd och känner mig som om jag satt i ett akvarium och bubblade med jämna mellanrum.
Det blir så när man bor ihop med två galna jyckar som har svårt att skilja på fantasi och verklighet.
Men dom är glada, dom där två monstrena, och jag älskar dom verkligen (trots allt)!!!

Och nu ska "monsterhundarna" och jag ut och kolla pannan och gå en liten runda i mörkret. Det är rätt äventyrligt, för min ficklampa har gett upp så jag gissar mig fram. Ibland är jag där jag tror att jag är och ibland kliver jag omkring där jag inte bör vara...
Men vad gör man inte för att få lite spänning i tillvaron?!

Big Hug

3 kommentarer:

  1. Så mysigt du har gjort det på farstukvisten! Med ljung i byttorna och dyna på katt-stolen...Det är viktiga grejer det, hälsar mina katter också..(:

    Vilken fin header-bild du satt in här också. Känns sådär lite lagom höstmysigt när allt annat bara är grått och vått.

    Vi har skitväder här ikväll och mina vovvar blänger bara surt när jag bestämt hävdar att man MÅSTE kvälls-kissa!

    Härligt om du får loss ett extrarum nu där du kan stoppa in alla fågelburarna! Lättare med städ och allt ju. Plus att du KAN släppa ut dom emellanåt om dom vill sträcka på vingarna...
    Det blir säkert jättebra!
    Och jag gläds så med dej och Lill-M om nu det här med lägenheten och soc funkar.
    Konstigt att man inte ska få flytta dit till den stad som man vill bo i och även söka sej ett jobb där!?!?
    Hur fanken tänker dom?
    En ung och stark pojk med så mycket "go" i ska bli nekad något sådant när han kämpar på så!?

    Ja, ibland begriper man bannemej inte nånting alls. Men det är väl så dom vill ha det...politikerna.

    Jaja...bara det löser sej nu så får man väl hoppas att det slutar bråkas nu från socialen.

    Kram på dej, vännen och tack för lilla pratstunden i dag.
    Jag har själv precis sålt den näst sista kattungen. Och en som är tingad hämtas i morgon eftermiddag. Och sen är det bara en liten tjej kvar....men kanske, kanske ville en äldre Dam köpa henne. Vi får se...
    Bara dom får det bra, och det tror jag nog dom som är sålda nu får det. Det har i alla fall känts helt okej. Fast om än liiite sorgligt...):
    Dom e ju som allra goast nu!

    Kram igen. Nu ska jag sluta babbla på här....
    //Jenny

    SvaraRadera
  2. Åååå vad fint du har fått det i ditt lilla bo både för våra ögon & dina katter uppskattar det säkert :D tror även att du mår bra av att det blev så fint eller hur? Får verkligen hoppas att soc lyssnar på svärmorfar, tror tyvärr att de är så att de inte lyssnar på de yngre (vilket är åt helvete fel). Är konstigt här i värla dom kan väl inte tro att han får ett jobb uti skogen å AF kräver ju att man flyttar dit där de finns jobb. Håller med dig dessa politiker å deras beslut inte gynnar de dom unga å inte oss sjuka heller listan kan iof göras lång vi har ju de äldre, nej rik skall man vara eller falska politiker suk suck. Nej nu skall jag inte gnälla mer när du gjort så fint. Men lova att du tar det försiktigt där i låd rummet så du inte fastnar. Å de där med huvet jag undrar om det inte är något i luften för jag har haft skallebank i flera dagar & inget hjälper. Var rädd om dig kramen Anniqua

    SvaraRadera
  3. Jenny; Ja visst är det konstigt att AF säger en sak och soc en annan... Hur fasen ska ungarna veta vad dom ska rätta sig efter??? Och kompis M fick ju rätt i TVÅ överklaganden för lika många månader. Så det blir retroaktiva pengar där, men det mesta går väl åt till att betala tillbaka det som är lånat för att klara uppehälle... Ett jävla skit har det blivit med Sverige!!!

    Och mina katter hälsar till dina att dom håller med om att detta med dynor verkligen hör till livets väsentligheter :-)... Det ligger alltid ett par stycken ute och leker vaktkatt... Dom är allt för goa dom små liven (när dom inte river ner blomkrukor och snor min mat och ställer till och... ;-)!).
    Skönt att det löser sig med kattbarnen. Och dom kommer säkert till bra hem, för inte sjutton släpper du iväg dom till vem som helst.

    Kramen, bästisen (hörs snart igen ;-)

    **********************************

    Anniqua; Inte lätt för ungarna med alla "bud" om vad som gäller... Galet är väl bara förnamnet... Man blir såååå trött!!!

    Visst känns det lite bättre om man kan "pyssla till det" och göra lite mysigt...

    Kan nog vara något i luften, för det går ju för sjutton inte att bli av med skiten...

    Ska ta tag i sonens kartongraseri, men mycket försiktigt ;-)...
    Men hörs inget härifrån så sitter jag fast under nån av dom där lådorna :-).

    Kramen och sköt om dig!!!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!