Hej och VÄLKOMMEN!!!

Roligt att Du kikar in!
Lämna gärna en liten kommentar innan Du försvinner ut i cyberrymden igen!

Ha det bra och var rädd om Dig!

torsdag 14 januari 2010

Rena vårvärmen!

Har haft cirkus -3 grader här mest hela dagen!!!
Men solen var hos Jenny...
Man kan inte få allt!


Har varit en liten aning seeeg idag...
Nattsömnen blev det inte mycket med.

Det är nämligen min lilla cavaliertiks födelsedag idag.
Om hon hade levt hade hon varit sju år idag.
Att man kan sakna en liten hund så...

UllaFrida var väl inte "rastypisk" precis.
Cavalierer är ju kända för att vara "snälla" och lätthanterliga.
Och det var hon INTE. Inte elak egentligen, bara fruktansvärt uppfinningsrik och väldigt bra på att tugga sönder soffor och annat löst... Men det är bra att vara bra på något, som hon säkert skulle ha "sagt"!!!

Och jag är glad för att jag fick ha denna underbara, bråkiga, goa hund den tiden jag fick.
UllaFrida blev ett år nio månader och tre dagar.
Och hon levde i hundratio knyck hela sitt lilla korta liv...
Och jag saknar henne- fortfarande!

^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*^*

Och så till uppdrag granskning igår...
Kan tala om att tårar och förbannelser fullkomligt haglade här.
Hur kan det ha blivit så här?
Och var fasen finns empatin och respekten för andra människor???

Sjuk eller handikappad kan vem som helst bli, det är inte något man precis planerar.
Jag trodde väl aldrig att jag skulle bli arbetsoförmögen...

Jag menar; när jag var ung för sisådär hundrafemtio år sedan var jag "häst-tjej". Det vill säga; jag var i stallet varje ledig minut. Körde dyngkärror och klättrade upp på logen efter hö. Ledde hästar hit och dit och hade ansvaret för TRE stora ardennerhästar... Ryktade och fixade och styrde. Och inte fan hade jag ont någonstans då! Var det bra väder cyklade jag ut till stallet (lite över två mil)...
I det läget är det svårt att tro att man ska leva med ständig värk och få migränanfall för minsta "extra" ansträngning (som turer till stora staden för att handla). Faktiskt var det inget jag ens funderade på...
Konstigt va?

Och så är det väl med de flesta som blir sjuka? Inte tror man att man ska bli drabbad själv! Det är sånt som händer andra...
Men att, när man blir drabbad, bli så fullständigt misstrodd och misstänkt är nästan värre än själva sjukdomen. Och hur man än vänder och vrider på saker, så är det en stor sorg detta att bli så dålig så att man inte kan fortsätta sitt "normala" liv. Man förlorar ju så mycket! Och många "vänner" försvinner i tomma intet...

Ingen vettig människa går frivilligt med på att leva på en ersättning som inte täcker ens åttio procent av en vanlig lön.
Ingen vettig människa vill vara utan ett arbete och den sociala samvaron man faktiskt får där. För att inte tala om en alldeles normal lön...

Och hur någon ens kan inbilla sig att folk blir friska av att inte ha någon inkomst fattar jag inte...
Det är ju så helt befängt så det finns inte ord för det!!!

Och att det fanns dom som varnade för följderna om man sjösatte det här vanvettiga projektet är det väl inte någon som har missat?
Men detta med att lyssna är väl inte något som politiker är så där värst bra på, kanske?
För hur någon kan ha missat alla negativa kommentarer som fullkomligt haglade i samband med att beslutet om de nya bestämmelserna i sjukförsäkringssystemet skulle tas är för mig en gåta...

Tror det är rätt så bra att försöka ta till sig både positiva och negativa reaktioner.
För det kan ju vara så att man ser saker på ett mer nyanserat sätt om man står bredvid och inte befinner sig mitt i "smeten"...
Tror jag...



4 kommentarer:

  1. Inser faktiskt nån gång då och då nuförtiden att jag får verkligen uppskatta att jag är ganska så frisk! Har alltid varit aktiv inte varit snäll mot kroppen, men det som halverade min ena axel och rygg är arbetet.Som jag fortfarande är kvar på. Har fått gå ner i tid, har endå haft en otrolig tur som endå kunnat jobba kvar och har ett jobb idag. Tycker så synd om alla er som verkligen inte kan jobba, förstår inte att det inte finns en gnutta empati och förståelse hos försäkringskassan, alla dras över en kam. Vet inte alls hur de ska ordna upp det här.
    Inget uppror som är på g ?
    Nån slags protest borde visas, till både fkassan men framförallt regering som ställt till det så.

    Tufft är det, och jag tänker på er som är drabbade..
    Skickar dej en varm kram!

    SvaraRadera
  2. hugan; Men jag är ju trots allt en av "vinnarna" som har fått "icke tidsbegränsad sjukersättning"... Men min värk och allt det där andra slipper jag ju inte.

    Men OM någon kan hitta något som kan hjälpa så gissa vem som skulle stå där och vifta och hojta om att få vara först på plan :-)!

    Men när man hör hur regering och f-kassa resonerar så får man ju onekligen uppfattningen att dom tror att folk ljuger för att få "slippa" arbeta...
    Det som kommer för mig då är att "efter sig själv dömer man andra"...
    För de flesta människor VILL arbeta och tjäna pengar och vara sociala och allt det där...
    Och det vill jag också, men som läget är nu varken kan eller orkar jag...

    Gnällig idag ;-)!!! Har "städat"... Lämnat en massa skit i hörnen för jag orkade inte riktigt som jag hade tänkt... Dundergnäll, ha, ha!!!

    Och jag är jätteglad för din kommentar. Det är så skönt att INTE bli "påhoppad" med påståendet att "du som är så glad; såå illa kan det väl inte vara" (har jag hört till leda!!!)...

    Men det gäller ju att ta vara på det roliga som händer, annars går man nog fullständigt i däck!

    En jättebamsekram tillbaka!!!

    SvaraRadera
  3. Jag blir liksom tom på ord efter ett tag, men är så glad för att du och andra orkar diskutera det, och det kommer dagar när även jag orkar vräka ur mig min ilska, för gudarna ska veta att det behövs motsvar! Det är såna dumheter!

    Har tänkt på dig och är ledsen att jag inte orkat kommenterat vare sig här eller bloggat själv. Det har varit för mycket i mitt liv. Nu kämpar jag för att hitta fotfästet igen, och förhoppningsvis orkar jag vara mer aktiv här med. Stor kram på dej vänner, jag hoppas du finner tröst hos dina djur omkring dig i saknaden av de som gått vidare... Kram/ Sandy

    SvaraRadera
  4. Sandy; Du ÄR min bästaste sösterdoter och att det har varit en lite väl mycket för dig nu förstår jag mer än väl! Men du försökte och det var modigt och starkt!!! Tycker jag!

    Klart att jag får massor av tröst av mina fyrfotingar och vingförsedda kompisar... Att man ibland känner saknad efter dom som har gått vidare tror jag inte man kan komma undan... Inte när dom har betytt så mycket för en. Och det har dom ju gjort! Varenda en! Men jag ska INTE räkna upp dom här ;-)! Det skulle bli en diger lista det!!!

    Skickar en jättekram till dig och du vet att jag tänker på dig!

    SvaraRadera

Jag blir glad om du skriver en rad :-)!